gabrety hartmanice

skaut

vzkazy

lilie

Výprava na Svárožnou (17. - 19. 9. 2021)

svarozna
Loni nám výpravu na Svárožnou zhatil covid, a tak téměř s ročním odkladem jsme konečně mohli vyrazit téměř až na hranice s Německem, na starou vysloužilou ubikaci roty pohraniční stráže. Téma střežení hranic také provázelo celou výpravu.

Celá parta účastníků /Vašek, Anička, Karel, Terka, Matýsek, Julča, Johanka, Ája, Anička M., Jaruška a Anička Tkanička .../ dojela autobusem do Železné Rudy, kde jsem naložila slabší kusy a jela napřed chystat večeři. Zbytek osazenstva hezky cupital pěšky až na základnu. Po ubytování už za světla baterek a petrolejek jsme se nadlábli večeří a po setmění venku v houští vyslechli historku jednoho z pohraničníků roty - odvyprávěl repektive přečetl příběh, který se udál v pátek 17. září 1976... závěr jeho povídání doprovodilo vytí utopeného psa Kazana.
Druhý den ráno, po krásném protažení při rozcvičce, zapěly děti od plic budíček ostatním /ještě spícím/ vedoucím. Po snídani děti poskládaly rozstříhanou zprávu o tom, jak to bylo za komunismu při hlídání hranic. Dopoledene tomu byla věnována hra - děti si měly překreslit mapu, kde byly vyznačeny hranice, pak místo, kudy vedly ostnaté dráty a místo střeženého území. Pak běhaly ven a hledaly souřadnice, které pak doplňovaly do mapy se symboly: střílet, zatknout, případně nestřílet - to už byl zběh za kopečky.
Před obědem ještě na chvíli přijela Koule (+ Luky a Votík), vedoucí po obědě zalehli, a tak jsem na výpravu průzkumu hranic vyrazila s dětmi jen já. Našli jsme autentické relikvie - sloup se zarezlými ostnatými dráty. Skoro všichni jsme si vzali kousek na památku.

Pak jsme ještě zažili dobrodružství při překračování potoka (Ája si namočila nohy a boty) a výrazně posilněni borůvkami jsme vystoupali do kopce až k Praze (děti měly pár nápověd, jak ji najít - byl to takový kamenný památník PS s nápisem Praha). Po návratu zpět jsme nachystali dřevo na večerní opékání a děti si zahráli hru střežení hranic (přetahování dovnitř a ven z vytýčeného kruhu). Pak už jsme usedli k ohni a opekli dobroty k večeři. Děti si pak ještě dlouho hrály na dinosaury a pračlověky (že by vzpomínka na tábor?). Za tmy jsme se vrátili do budovy a okolo desáté ulehli k spánku.
Druhý den dopledne jsme hráli několik her: závod, kdo nejdál donese lísteček se svým jménem, potom kodování čísel ("odmačkávání" číselné řady od 1 do 15) a pak ještě na plížení k hranicím (tam se měl ukořistit papírek s co nejvyšším čísem). Pak následoval oběd a úklid a odpoledne jsme vyrazili na procházku ke kamennému moři. Po cestě jsme hráli na pilota. Pak už jen dobalit, rozloučit se se Svárožnou a zase pěšky na autobus do Železné Rudy (vyjímku měla Ája, protože jí nedoschly boty a Terezka, protože je ještě školkáček). Výprava byla moc fajn a už se určitě všichni těšme na ty další, snad jich letos bude víc!!!

svarozna

Pídý

» fotogalerie z akce

baner last

1. skautský oddíl GABRETY Hartmanice                                                                                                                                                       © webdesign peedee